ΑΘΡΟΙΣΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΛΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

• Μ. Ξιφαράς
  • Π. Ηλιόπουλος

Αθροιστική κεφαλαλγία, Τριδυμικές κεφαλαλγίες αυτονόμου, διάγνωση, θεραπεία

Η αθροιστική κεφαλαλγία ανήκει στις πρωτοπαθείς τριδυμικές κεφαλαλγίες του αυτονόμου. Πρόκειται για μια ομάδα κεφαλαλγιών που χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενα επεισόδια, μεγάλης έντασης ετερόπλευρου πόνου στην περιοχή κατανομής του τριδύμου νεύρου σε συνδυασμό πάντα με ένα ή περισσότερα κρανιακά συμπτώματα δυσαυτονομίας σύστοιχα με αυτόν. Η διάγνωση της αθροιστικής κεφαλαλγίας είναι κλινική και γίνεται με βάση το ιστορικό του ασθενούς και τα κριτήρια ταξινόμησης που έχει θεσπίσει η Διεθνής Εταιρία Κεφαλαλγίας. Αποτελεί μια διαταραχή που αρκετά συχνά υποδιαγιγνώσκεται και υποθεραπεύεται. Προσβάλλει συχνότερα άντρες νεαρής ηλικίας. Συνήθως εκδηλώνεται κατά περιόδους με χαρακτηριστική και στερεότυπη εμφάνιση των επεισοδίων σε συγκεκριμένες ώρες στον κάθε ασθενή, κυρίως τις νυκτερινές ώρες. Κατά τη διάρκεια των κρίσεων, ο πάσχων βιώνει ανυπόφορο άλγος, είναι ανήσυχος και κινείται συνεχώς. Με τα σημερινά δεδομένα, αγωγή που να οδηγεί στην ίαση δεν υπάρχει, όμως οι διαθέσιμες θεραπευτικές παρεμβάσεις βραχύνουν τα επεισόδια πόνου και μειώνουν τη συχνότητα των καθημερινών κρίσεων σε ικανοποιητικό βαθμό. Χρησιμοποιείται θεραπεία οξείας δράσης για την αντιμετώπιση των κρίσεων όπως είναι η υποδόρια σουματριπτάνη, το ρινικό εκνέφωμα ζολμιτριπτάνης και η εισπνοή οξυγόνου υψηλής ροής και προφυλακτική θεραπεία όπως η βεραπαμίλη, το λίθιο και τα κορτικοστεροειδή. Νεότερες μέθοδοι όπως η εν τω βάθει εγκεφαλική διέγερση και η διέγερση του μείζονος ινιακού νεύρου αποτελούν υποσχόμενες επιλογές που μπορεί να συντελέσουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής ακόμα και των πιο ανθεκτικών περιπτώσεων.

01-08-2018