ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΝΟΣΟΥ ΤΟΥ PARKINSON

• Σεβαστή Μποσταντζοπούλου
  • Ζωή Κατσαρού
  • Ιωάννης Δαγκλής

νόσος Πάρκινσον, μη-κινητικά συμπτώματα, νευροψυχιατρικά συμπτώματα

α μη κινητικά συμπτώματα στη νόσο του Parkinson (NP) εμφανίζονται σχεδόν στο σύνολο των ασθενών και αποτελούν σημαντικό παράγοντα αύξησης της αναπηρίας και επιδείνωσης της ποιότητας ζωής τους. Στα μη κινητικά συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνονται: νευροψυχιατρικά συμπτώματα, διαταραχές του ύπνου και της εγρήγορσης, διαταραχές του Αυτονόμου Νευρικού Συστήματος (ΑΝΣ), συμπτώματα από το γαστρεντερικό σύστημα, αισθητικά συμπτώματα, κόπωση, μεταβολή του βάρους κ.ά.
Για πολλά μη κινητικά συμπτώματα δεν υπάρχουν τεκμηριωμένες μελέτες σχετικά με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, και η θεραπεία είναι εμπειρική, βασιζόμενη σε απόψεις ειδικών ή δεν υπάρχει καθόλου θεραπεία. Με βάση τις πρόσφατες συστάσεις της ειδικής επιτροπής τεκμηριωμένης ιατρικής της Movement Disorders Society (MDS), που αφορούν την φαρμακευτική αγωγή των μη κινητικών συμπτωμάτων, κλινικά χρήσιμες ή πιθανώς χρήσιμες θεραπείες υπάρχουν για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης, της απάθειας, των διαταραχών ελέγχου των παρορμήσεων, της άνοιας, της ψύχωσης, της αϋπνίας, της ημερήσιας υπνηλίας, της σιελόρροιας, της ορθοστατικής υπότασης, της κόπωσης, της στυτικής δυσλειτουργίας, των διαταραχών από το γαστρεντερικό και το ουροποιητικό σύστημα. Χρειάζονται ακόμη πολλές προσπάθειες για την αξιολόγηση των ήδη υπαρχόντων θεραπευτικών μέσων, αλλά και για την ανακάλυψη και τεκμηρίωση νέων, ώστε στο μέλλον η αντιμετώπιση των μη κινητικών συμπτωμάτων της ΝΡ να γίνει πιο αποτελεσματική.

01-06-2020