ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΆΘΛΙΨΗΣ ΤΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΤΆΘΛΙΨΗΣ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

• Αναστασία Μπαλντούμα
  • Πέτρος Πετρίκης
  • Αριστείδης Κατσάνος
  • Βασιλική Κωσταδήμα
  • Σπυρίδων Κονιτσιώτης
  • Σωτήριος Γιαννόπουλος

πολλαπλή σκλήρυνση, αναπηρία, φροντιστές, κατάθλιψη

Εισαγωγή: Η αξιολόγηση της κατάθλιψης σε ασθενείς με Πολλαπλή Σκλήρυνση (ΠΣ) και των αντίστοιχων
φροντιστών τους και η διερεύνηση της επίδρασης των καταθλιπτικών συμπτωμάτων των φροντιστών στα
καταθλιπτικά συμπτώματα των ασθενών και αντίστροφα.
Μέθοδος: Συμπεριλάβαμε δεδομένα από 94 ασθενείς με ΠΣ και τους φροντιστές τους. Αξιολογήσαμε την
κατάθλιψη των ασθενών με ΠΣ και των φροντιστών τους, χρησιμοποιώντας την HAM-D (Κλίμακα Hamilton
για την Κατάθλιψη). Η εκτίμηση του βαθμού αναπηρίας των ασθενών πραγματοποιήθηκε με την κλίμακα
EDSS (Kurtzke Expanded Disability Status Scale).
Αποτελέσματα: Η κατάθλιψη στους φροντιστές ασθενών με ΠΣ συσχετίζεται αρνητικά με το μορφωτικό
επίπεδο και θετικά με το γυναικείο φύλο. Στην πολυπαραγοντική ανάλυση παλινδρόμησης η κατάθλιψη των
ασθενών συσχετίζεται αντίστροφα με το μορφωτικό τους επίπεδο (συντελεστής = -1.88; 95%CI -3.16, -0.61;
p = 0.004) και θετικά με το βαθμό αναπηρίας τους (συντελεστής = 1.04; 95%CI: 0.49, 1.59; p < 0.001). Σε
αντίθεση με τους φροντιστές, τα καταθλιπτικά συμπτώματα των ασθενών συσχετίστηκαν ανεξάρτητα με τα
καταθλιπτικά συμπτώματα των φροντιστών (συντελεστής = 0,29, 95%CI: 0,11, 0,47, p = 0,002).
Συμπέρασμα: Τα συμπτώματα κατάθλιψης των φροντιστών, τα οποία φαίνεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατάθλιψη των ασθενών θα πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά και να αντιμετωπίζονται, γιατί
μαζί με την επιβάρυνση των φροντιστών οι ψυχολογικές δυσκολίες μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τον
υποστηρικτικό τους ρόλο ενώ αυξάνουν τα καταθλιπτικά συμπτώματα των ασθενών με αρνητικό αντίκτυπο
στην ποιότητα ζωής τους και προσαρμογή στην ΠΣ.

30-01-2023