Η ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΩΝ ΤΟΥΣ

• Αναστασία Μπαλντούμα
  • Χ. Αριστείδης Κατσάνος
  • Σπυρίδων Κονιτσιώτης
  • Βασιλική Κωσταδήμα
  • Σοφία Μαρκούλα
  • Πέτρος Πετρίκης
  • Π. Αθανάσιος Κυρίτσης
  • Σωτήριος Γιαννόπουλος

πολλαπλή σκλήρυνση, ασθενείς φροντιστές, ποιότητα ζωής, κατάθλιψη

Εισαγωγή: Η Πολλαπλή σκλήρυνση (ΠΣ) χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία συμπτωμάτων, επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις διαπροσωπικές σχέσεις, στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή επηρεάζοντας τη σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής όχι μόνο των ασθενών αλλά και των φροντιστών. Με την επιδείνωση της αναπηρίας τα άτομα εξαρτώνται από τη φροντίδα των ατόμων του αμέσου περιβάλλοντός τους. Μέθοδος: Πραγματοποιήσαμε μια μελέτη διατομής (cross-sectional study) σε ασθενείς με ΠΣ και τους φροντιστές αυτών, με σκοπό να εκτιμήσουμε το βαθμό συσχέτισης της ποιότητας ζωής και του καταθλιπτικού συναισθήματος μεταξύ των ασθενών των φροντιστών. Η εκτίμηση της ποιότητας ζωής των ασθενών και των φροντιστών (σωματική και ψυχική υγεία) αξιολογήθηκε με την κλίμακα Short Form Health Survey (SF-36), ενώ η παρουσία καταθλιπτικού συναισθήματος εκτιμήθηκε με την κλίμακα Hamilton (HAD-D). Η ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ των δύο ομάδων εκτιμήθηκε με το συζευγμένο (paired) t-test. Αποτελέσματα: Η κατάθλιψη των φροντιστών σχετίζεται αρνητικά με το μορφωτικό επίπεδο και θετικά με το γυναικείο φύλο. Η κατάθλιψη των ασθενών σχετίζεται αρνητικά με το μορφωτικό επίπεδο (r = -1.88. 95% CI -3.16, -0.61. p = 0.004) και θετικά με το βαθμό αναπηρίας των ασθενών (r = 1.04, 95% CI: 0.49, 1.59. p < 0.001). Σε αντίθεση με τα καταθλιπτικά συμπτώματα των φροντιστών, τα καταθλιπτικά συμπτώματα των ασθενών συσχετίζονταν ανεξάρτητα με τα αντίστοιχα των φροντιστών (r = 0.29. 95% CI: 0.11, 0.47. p = 0.002). Συμπεράσματα: Τα καταθλιπτικά συμπτώματα των φροντιστών που φαίνεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατάθλιψη των ασθενών, πρέπει να ανιχνεύονται έγκαιρα και να αντιμετωπίζονται, γιατί μαζί με την επιβάρυνση των φροντιστών επηρεάζουν δυσμενώς τον υποστηρικτικό τους ρόλο και επιδρούν αρνητικά στην ποιότητα ζωής τους και στην προσαρμογή στη νόσο.

01-12-2019

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.